Vandretur

To-do-liste: Før du tager afsted på din vandretur Leave a comment

Uanset om du skal ud på din første vandretur eller om det blot er den næste ud af mange i rækken, så er der altså nogle ting, som man skal have styr før man tager afsted. Disse praktiske ting kan godt varier en smule alt efter, hvilket terrænet man skal gå i. Der er dog nogle gængse ting, der altid skal være styr på. Disse ting vil der vil blive fokuseret på i denne artikel.

1. Fornuftigt fodtøj

Uanset om du har investeret i et par behagelige vandstøvler eller har valgt at gå tuen i en anden form for lukket sko, så er det vigtigt, at de er brede nok til dig. Du skal kunne sprede dine tær i skoen, og der skal ligeledes være plads til, at dine fødder kan hæve op i løbet af turen – fordi det sker med stor sandsynlighed.

Har du købt et par nye støvler til turen, så bør du gå dem til hjemmefra! Gå gerne i dem et par gange – også gerne længere ture. Der er ikke noget værre end at have vabler og sår på hælen undervejs på en længere tur. Sørg også for at have imprægneret dine nye støvler før afgang. Specielt, hvis du skal ud i et vådt terræn. Imprægnering sørger for, at din støvle forbliver vandtæt og åndbare. Det er funktioner, der helst skulle fungere og være i top. Ligesom sår og vabler er særdeles irriterende, ligeså træls er det at have kolde og våde fødder. Derfor skal du sørge for at imprægneret din støvler.

Hvis du overvejer at medbringe gummistøvler på turen, så skal disse også imprægneres, hvis de er lidt møre i det – ellers risikerer du, at der kommer et hul eller revner i dem. Et tip hertil er, at du sagtens bare kan imprægnere dem i madolie. 

2. Fysisk form

Det at gå fremad i flere timer er meget anderledes end blot at gå en lille tur efter arbejde. Når man er på vandretur, så går man fremad i flere timer og man bevæger sig højest sandsynligt også rundt på flere forskellige underlag. Det er derfor vigtigt at træne op. Det bedste, man kan gøre for sig selv er, at søger for at gå 10.000 skridt om dagen, og at gå lidt længere ture i løbet af ugen. De længerevarende ture skal gerne varer flere timer. Desuden vil det også være en god ide at styrketræne. Formålet med styrketræningen er at øve kroppen i at samarbejde med forskellige muskelled. Under en længere varende gåtur vil kroppens muskler nemlig altid få mere ud af at arbejde sammen end at arbejde en muskel ad gangen.

3. Indkøb

Mangler du bestemte produkter til din tur skal de selvfølgelig købes, men det er især også vigtigt at have styr på indkøb af energifyldt mad. Det er din motor, der skal bringe dig fremad, så den skal have noget godt brændstof.

Vi håber disse råd kan hjælpe dig på vej mod en behagelig tur. Husk at teste alt det udstyr, du påtænker at medbringe.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *